Jag har i dagarna läst Jag heter inte Miriam av Maj-Gull Axelsson. Maj-Gull Axelsson har också skrivit bland annat Rosario är död och Aprilhäxan. Mycket bra böcker.



Jag heter inte Miriam beskriver livet för flickan Malika som är rom. Av en slump får hon en ny identitet som den judiska flicka Miriam. Vi följer Miriams 83 års dag. Miriam har aldrig berättat för sin familj vad som hände under kriget och därefter. Ingen vet att hon bytt identitet. Denna dag brister allt och Miriam börjar tala. Vi följer krigets fasor. Det som blev tydligt för mig var att romerna var allra längst ner på samhällsstegen. Efter kriget fick de som kom hit med de vita bussarna och var romer inte stanna i Sverige. Det var en nyttig kunskap att få. Boken är liksom de tidigare böcker jag läst, välskrivna. Jag får en känsla av att författaren verkligen forskat för att kunna förmedla allt som hände. Kanske tog jag till mig boken lite extra med anledning av det som utspelar sig bland våra flyktingar i Sverige idag.

Kommentera

Publiceras ej